Czy latanie jest bezpieczne?
18 marca 2012
No właśnie, rok 2011 obfitował w wypadki lotnicze. Wiele z nich jest jeszcze w trakcie badania, ale z podsumowania roku nasuwa się wniosek – tych wypadków można było uniknąć.
W 2011 roku zarejestrowano 1574 zdarzeń lotniczych, z czego aż 23 to wypadki ze skutkiem śmiertelnym (w porównaniu z 11 w roku ubiegłym!)
Większość z nich była spowodowana błędem pilota takim jak niewłaściwe planowanie (i np. brak paliwa), łamanie przepisów czy loty z podwyższonym ryzykiem – aby się popisać.
W środowisku szybowniczym zapadły w pamięć dwa wypadki:
- 11 lipiec 2011 r – Nowy Targ, wypadek szybowca „Puchacz”, który w locie szkolnym podczas ćwiczenia sytuacji niebezpiecznych wpadł w korkociąg i zderzył się z ziemią, załoga poniosła śmierć na miejscu. Wypadek w dalszym ciągu jest badany i nie wiadomo, co było jego przyczyną.
„Załoga uczeń-pilot szybowcowy z instruktorem, w ramach szkolenia
podstawowego, wykonywali lot szkolny na zad. AII, ćw.4 – Postępowanie
w sytuacjach niebezpiecznych. Zespół wystartował za samolotem na kierunku
270º, zgodnie w wyłożonymi znakami startowymi. Wg wcześniejszych
uzgodnień z pilotem holującym, instruktor miał wyczepić szybowiec w trakcie
wykonywania pierwszego zakrętu, a uczeń-pilot miał wykonać dowrót do
lotniska i wylądować z wiatrem. Kiedy zespół przekraczał Biały Dunajec pilot
samolotu holującego rozpoczął wykonywanie pierwszego zakrętu w lewo.
Wysokość lotu wynosiła wtedy ok. 130 m, względem miejsca startu, więc
instruktor wyczepił linę holowniczą. Uczeń-pilot kontynuował zakręt w lewo,
zwiększając przechylenie i „wybierając nadmiar prędkości”, z zamiarem powrotu
na lotnisko i lądowania z wiatrem. Po zmianie kierunku o ok. 100º, względem
kierunku startu, szybowiec nagle zwiększył pochylenie i rozpoczął lewy
korkociąg lub stromą spiralę. Po wykonaniu obrotu o ok. 450º względem
kierunku startu, będąc w stromym nurkowaniu, szybowiec zderzył się z ziemią,
uderzając przednią częścią kadłuba o obetonowane wschodnie nabrzeże rzeki,
w bezpośredniej bliskości progu wodnego, ok. 200 m na południe od kładki
prowadzącej do ulic Sikorskiego i Podhalańskiej. Kabina szybowca została
całkowicie zniszczona, a załoga poniosła śmierć„
- 16 sierpnia 2011 r. – Zderzenie szybowców krążących w kominie podczas X Międzynarodowych Szybowcowych Mistrzostw Polski, w których zginął 17 letni pilot.
W dniu 16 sierpnia 2011 roku w ramach X Międzynarodowych
Szybowcowych Mistrzostw Polski w Klasie Klub rozgrywano konkurencję
wieloboku z trzema punktami o długości 259,7 km. O godzinie 12: 02
wyholowana została kobieta lat 79 na szybowcu SZD-48-3 „Jantar Std 3” ze
znakami rejestracyjnymi SP-3384 i z numerem startowym Y3. O godzinie 12: 12
wyholowany został mężczyzna lat 17 na szybowcu SZD-36A Cobra 15 ze
znakami rejestracyjnymi SP-2907 – numer startowy X. Po starcie oba szybowce
nabierały wysokości w rejonie lotniska, a następnie odeszły na pierwszy
odcinek wieloboku.
Około godziny 13:00. Szybowiec Y3 będąc w drugim kominie na
wysokości około 1000 m AGL i w odległości 28.7 km od linii startu zderzył się z
szybowcem X. Według wstępnych hipotez zderzenie mogło nastąpić na kursie
czołowym w krążeniu obu szybowców w lewo, o czym świadczą ślady i
uszkodzenia pozostawione na szybowcu Y3. Wskutek kolizji w szybowcu X
została urwana końcówka prawego skrzydła, co spowodowało wejście
szybowca w spiralę i zderzenie z kątem pochylenia powyżej 90° z ziemią. Pilot
nie opuścił szybowca i zginął na miejscu pomimo wykonanych czynności do
jego opuszczenia (rozpięte pasy bezpieczeństwa, owiewka zrzucona awaryjnie).
Pilot szybowca Y3 lądował bezpiecznie na polu opodal miejsca upadku
szybowca X.
- Ku przestrodze:
W dniu 21.08.2011 r. w Aeroklubie Ziemi Lubuskiej odbywały się loty
szybowcowe przy użyciu startu za samolotem. Do kolejnego holu w tym
dniu wystartował pilot szybowcowy na szybowcu Junior za samolotem
Jak-12a. Podczas krążenia w kominie termicznym na wysokości ok. 580 m
pilot szybowca wyczepił się. Po ok. 2 sekundach nastąpiło zderzenie
szybowca z samolotem holującym.
Uszkodzeniu uległa przednia dolna część kadłuba szybowca i usterzenie
poziome samolotu po prawej stronie. Oba statki powietrzne bezpiecznie
wylądowały na lotnisku. Piloci nie odnieśli żadnych obrażeń
Podsumowanie wypadków lotniczych w 2011 PKBWL >>