19 przykazań lotów termicznych dla szybowników z Aeroklubu Gliwickiego … i nie tylko
2 maja 2012
Dzięki uprzejmości Pana Instruktora Jacka Popiela zamieszczam 19 przykazań lotów termicznych dla szybowników. Zostały one opracowane dla Aeroklubu Gliwickiego, ale z pewnością wiele z nich przyda się lotnikom z innych terenów. Zapraszam do lektury.
Loty termiczne
1. Lecąc na holu należy w każdym momencie wiedzieć, gdzie jest lotnisko aby w wypadku zerwania się liny lub awarii samolotu szybko podjąć decyzję co do lądowania – na lotnisku czy w terenie przygodnym.
2. Krążąc w zespole w kominie należy pamiętać, gdzie było max. wznoszenie w stosunku do chmury czy terenu. Pilot holówki nieraz dopiero poza kominem daje znak do wyczepienia. Trzeba wiedzieć w które miejsce należy wrócić.
3. Krążąc pod chmurą należy zapamiętać, która strona chmury nosi. Sprawdzić to należy pod następnymi aby dolatywać do chmur „na pewniaka”
4. W promieniu 5 km od lotniska obowiązkowo należy krążyć w lewo.Jedynie w czasie lotu z instruktorem może on zezwolić na krążenie w prawo.
5. Pierwszy komin o ile się da należy wykorzystać do końca – do max. dopuszczalnej wysokości lotu względnie dozwolonej odległości od podstawy chmury.
6. Następnego komina należy szukać obserwując inne szybowce, ptaki, unoszące się dymy, chmury, kontrasty terenowe itp.
7. W rejonie lotniska najczęściej można znaleźć komin w rejonie węzła autostrady „Sośnica”, Gulfibera, nad autostradą A4, Auchan, małym węzłem „Rybnicka , nad śmietnikiem, nad poligonem, nad Billą, nad Trynkiem, miastem, nad kopalnią „Sośnica”i nad osadnikami węgla.
8. W lotach nadlotniskowych należy obowiązkowo trzymać się nawietrznej strony lotniska.
9. Obowiązkowo należy znać rejon lotów lotniska.W locie należy mieć mapę rejonu w zasięgu ręki.
10. Do krążących w kominie szybowców należy dolatywać po stycznej – od strony ogona. Kierunek krążenia wyznacza szybowiec już w nim krążący !!!
11. Krążąc z innymi szybowcami w kominie należy latać z tą samą prędkością, Nie wolno zmniejszać promienia krążenia, podlatywać pod inne szybowce przecinać krąg itp.
12. W krążeniu zespołowym trzeba wiedzieć, gdzie w danym momencie mogą znajdować się inne szybowce. Nie można tam latać interesując się tylko wskazaniami wariometru.
13. W krążeniu kulka chyłomierza nie może wisieć. Gdy jest wyślizg czy ześlizg spada wartość wznoszenia.
14. Należy kontrolować łączność radiową /czy słychać rozmowy w radio/. W razie jej braku odejść do lądowania.
15. Będąc na przelocie układ chmur na następnym odcinku trasy należy obserwować od odległości 400-500 m od ich podstawy. Gdy ją osiągniemy to nie będziemy już mogli obrać optymalnej trasy do następnego odcinka lotu, gdyż od podstawy chmury nie będziemy widzieli jak się one układają – czy są to pojedyncze chmury czy szlaki cumulusów, czy rosną, czy się rozpadają. Obserwację tą należy prowadzić w czasie krążenia do planowanej wysokości odejścia na trasę.
16. Do kręgu nadlotniskowego dolatywać tak, aby nad znakami zameldować się na 300 m. Ewentualnie do kręgu dolatywać po stycznej meldując: wchodzę do drugiego, z wiatrem, do trzeciego, a w ostateczności ląduję z prostej.
17. Po dłuższym locie na dużej wysokości dobrze jest popatrzeć przez kilka sekund na zegarek lub pooglądać paznokcie, aby zakomodować wzrok przyzwyczajając go do patrzenia na bliskie odległości.
Uwaga!Przy wiatrach południowych budynek hangaru i budynki Montochemu tworzą zawietrzną. Występują tam silne duszenia!!! Dlatego lecąc na pozycji „z wiatrem” należy trzymać się skraju lotniska lub lecąc wyżej – lecieć nad Trynkiem
18. Awaryjnie można lądować na polach po wschodniej stronie lotniska, na południe od autostrady A4 względnie na zachód od ogródków działkowych przy ul.Rybnickiej.Nie wolno na siłę dochodzić do lotniska !
19. Nad lotniskiem poniżej 300 m nie wolno krążyć, chyba że za zgodą Kierownika Lotów. O pozwolenie na to należy prosić przez radio dostatecznie wcześniej.
Zatwierdził: Opracował: Jacek Popiel
Szef Wyszkolenia AGL kwiecień 2012
No tak, robiło się termike z Panem Jackiem… Pamiętam jakby to było wczoraj. Tylko miejsce nie to, Człowiek chyba tez nie ten…. Pozdrowienia z Rudnik… Sercem nadal w Gliwicach